V roce 2024 jsme se zapojili do grantového řízení NADACE ČEZ v rámci programu pro neziskové organizace. Získané finanční prostředky jsme použili na zajištění vzdělávání v oblasti práce s motivací a vedení rozhovorů pro pracovníky organizace. V posledních letech zaznamenáváme narůstající počet klientů (zejména děti a mládež) s krizí v psychosociální oblasti (nárůst poruch příjmu potravy, sebepoškozování, somatizace psychické krize, deprese, úzkosti atd.) a z toho plynoucí potřeba zvýšení dovedností pracovníků pro podpůrné, motivační a stabilizující vedení rozhovoru.

Cílem vzdělávání bylo získání dovednosti mapovat komunikační pole mezi klientem a pracovníkem, zvýšit emoční inteligenci pracovníků, prohloubení praktických poradenských dovedností, porozumění důležitosti sebereflexe při práci s klientem v poradenství, komunikační dovednosti pro časoprostorové nastavení poradenské konzultace, ukotvení klienta a práce s motivací v procesu změny.

1. Modul – Individuální plánovaní zaměřené na člověka (motivační rozhovory) – v rozsahu 16 hodin – termín realizace prosinec 2024

Absolvováním kurzu pracovník získal praktické dovednosti potřebné k sestavení individuálního plánu s ohledem na specifické potřeby a cíle konkrétního klienta. Naučil se zjišťovat potřeby a cíle klienta, vytvářet jeho osobní profil a efektivně plánovat i v náročných situacích, například při práci s klientem, který tvrdí, že „nic nepotřebuje“, nebo s klientem, který obtížně komunikuje. Dále získal zkušenost s tvorbou plánu pro realizaci stanovených cílů a s hodnocením dosažených výsledků. Kurz pracovníkovi umožnil osvojit si komplexní přístup k individuálnímu plánování, který reflektuje potřeby klienta, podporuje jeho zapojení a zajišťuje smysluplné a dosažitelné cíle.

2. Modul – Vedení poradenského rozhovoru v sociálních službách – v rozsahu 24 hodin – termín realizace leden 2025

Absolvováním kurzu pracovník získal komplexní porozumění možnostem i limitům práce s klientem v rámci sociálního poradenství. Naučil se významu sebereflexe jako klíčového nástroje pro zvyšování kvality své práce a prohloubil své komunikační dovednosti potřebné k efektivnímu zmapování situace klienta, formulaci potřeby pro společnou práci a k nastavení časoprostorového rámce poradenské konzultace. Získal také dovednosti, jak zvládat obtížné momenty při spolupráci s klientem, což mu umožní lépe reagovat na náročné situace a zachovat si profesionální přístup. Celkově kurz posílil schopnost pracovníka poskytovat kvalitní a efektivní sociální poradenství s ohledem na potřeby klientů.